Na lange tijd weer een blog!
Wat wij van Devanshi laatste tijd vaker zien, is dat er veel Bruidsparen de boot ingaan wat betreft de keuzes die zij maken . Er moeten veel knopen worden doorgehakt en dus keuzes worden gemaakt. Maar hoe kies je? Wat zijn de criteria of beter gezegd, wat zijn Jouw/jullie criteria? Waar let je op en wie is goed en wie niet? Mijn ervaring is dat mond tot mond reclame wel goed kan zijn maar niet altijd…..een leugen en daar gaat het mis… Maar waar moet je dan op letten? Wij zullen zal het dicht bij onszelf houden, de fotografie. Hoe kies je een “goede” fotograaf? Wat wijzelf doen als wij op zoek zijn naar een dienst, is kijken op facebook of instagram, daar kun je veel informatie halen. Bevalt het ons wat wij zien? Zo ja dan gaan wij op zoek naar de website omdat daar vaak iets meer achtergrondinformatie is te vinden. En het belangrijkste…reviews!!! Het mooie van deze digitale tijdperk is dat de reviews makkelijk te vinden zijn, tenzij de leverancier dat bewust niet heeft. Daar kun je dan je vraagtekens bij zetten. Hoe meer reviews hoe beter! Uiteraard zullen er een paar negatieve tussen zitten maar als dat beperkt is tot minder dan 10% dan kun je ervanuit gaan dat het met de aftersale wel goed zit.
Een professional heeft een website dat up to date is en voorzien van KvK nummer. Zo niet dan kun je je afvragen waarom niet? Een website is gemaakt om jezelf te profileren en je werkzaamheden tentoon te stellen, voorzien van tarieven, portfolio, de werkwijze etc. Elke professionele onderneming heeft een website. We zien weleens dat er vanuit de website doorgelinkt wordt naar iets wat niet de officiële website is maar een programma waar foto’s worden geüpload. Een album met de mooiste foto’s en geen series.
Facebook is meer een uithangbord van het resultaat. Wij maken daar ook gebruik van de review functie omdat FB een groter bereik heeft. Bijna iedereen die we kennen heeft Facebook en of Instagram.
Facebook en Instagram is ideaal om “ons” werk te etaleren. Echter is maar een klein deel echt ons doelgroep. Instagram is gerichter en wordt niet zozeer gebruikt om familieaangelegenheden, frustraties en of dromen uit te stallen wat bij Facebook weer wel gebeurt. Wij moeten wel toegeven dat Facebook ons wel veel heeft opgeleverd, wij waren er vrij snel bij om van Hyves naar Facebook te verhuizen. Nu verplaatsen wij onze werkzaamheden meer naar Instagram omdat persoonlijke gerieven en daar een stuk minder worden geuit. Het is voor de zakelijke markt dan ook aantrekkelijker. De website hebben wij van begin af aan gebruikt om onze werk, werkwijze, portfolio etc te benoemen.
Nu komt het belangrijkste…Wij hebben op de website ook series staan. Als bruidspaar wil je naast “losse” foto’s ook series zien. Waarom is dat zo belangrijk? Volgens ons is dat juist het Belangrijkste! Wij zien helaas maar al te vaak dat bruidsparen hun keuze laten afhangen van enkele losse foto’s. Dat kunnen lucky shots zijn of…de beste uit de
gehele serie. Op basis hiervan een besluit nemen is naar onze mening niet correct. Wij adviseren dan ook om altijd te kijken naar het overige werk van de fotograaf of fotografen. Hoe ziet dat eruit? Wat is de stijl van de fotograaf / fotografen? Wat zijn de kosten? Is er sprake van prijs/kwaliteitverhouding. Wij publiceren dus weer wel series omdat wij van mening zijn dat de bruidsparen een algehele indruk willen hebben van ons werk
en dat kan dus alleen maar door middel van een serie. Wij hebben er meer dan 40 staan en worden regelmatig aangevuld met nieuwe. Een serie geeft niet alleen maar een registratie van de dag weer, bij ons gaat het voornamelijk om de beleving en sfeerimpressie. Een foto is vaak maar een foto…wij van Devanshi proberen van een foto de gevoelens weer te geven en dus een herbeleving van de dag. Oftewel “platte of lege” foto’s tot leven te brengen en dat kan niet een ieder. Het moet echt in je zitten om dat te kunnen doen. Wij zeggen niet voor niets dat iedereen foto’s kan maken maar de beleving die erbij hoort kan alleen maar een professionele fotograaf weergeven.
Wij fotograferen en leggen dus emoties en beleving vast en geen “platte of lege” foto’s. Dat hier een kostenplaatje aan vastzit is niet meer dan normaal. Overigens zijn wij van Devanshi niet de duurste! Wij zijn betaalbaar. Devanshi is transparant en de tarieven zijn te vinden op de website. Wijzelf vinden het onprettig bij de zoektocht naar een dienst dat er gevraagd moet worden naar tarieven. Naar onze mening niet klantvriendelijk en niet servicegericht. Uiteraard zijn er diensten waar dit niet voor geldt omdat het gaat om diensten waar geen vast en concrete prijzen benoemd kunnen worden i.v.m. persoonlijke wensen.
Kortom als je op zoek bent naar een Professionele fotograaf, kijk even verder dan die paar foto’s die je voorbij ziet komen op Facebook of Instagram. Let wel, niet elke bruidspaar heeft het budget om een “dure” fotograaf in te huren maar is duur ook echt duur?Er zijn genoeg dure fotografen maar wat krijg je ervoor terug? Staat dat in verhouding? Dat geldt uiteraard ook voor de budget fotografen…..Goedkoop is lekker voor je portemonnee maar voldeed het aan je verwachting of was het toch duurkoop?
De overige zaken raakt in de vergetelheid. Soms moet je toch echt reëel zijn en moeilijke keuzes maken maar denk daarbij aan wat je overhoudt….wil je een kwalitatief minder goede fotograaf die zacht is voor je portemonnee of wil je een professional die staat voor kwaliteit en voldoet aan je wensen en ook nog een goede aftersale heeft? Bij ons draait het om het herbeleven van die mooie dag en dat de gevoelens net zo zijn als de dag van het huwelijk zelf.
Denk aan wat je ervoor terugkrijgt en wat je overhoudt als je er over 20 jaar naar terugkijkt.